De meest gemaakte fout in de PDCA-cyclus
In het eerste deel van dit artikel heb ik de werking van de PDCA-cyclus uitgelegd. In dit tweede gedeelte staan we stil bij de fout in de PDCA-cyclus die ik in de praktijk het meeste tegenkom.
De meest gemaakte fout in de PDCA-cyclus die ik in praktijk tegenkom, betreft niet het niet juist uitvoeren van een de hiervoor besproken stappen in “het gebruik van PDCA-cyclus. Het betreft ook geen fout in de volgorde van de te nemen stappen vanuit de PDCA-cyclus. Nee, de meest voorkomende en cruciale fout die ik tegenkom, betreft het geheel weglaten van een stap uit deze PDCA-cyclus.
En de stap die in de voorkomende gevallen weggelaten, dan wel vergeten wordt, betreft de “act” stap.
De organisatie stelt een plan op met doelen (Plan), voert dit plan uit (Do), meet of de resultaten van de uitvoering overeenkomen met het plan en de gestelde doelen (Check), maar vergeten vervolgens te handelen na het uitvoeren van deze laatste stap.
De fout in de PDCA-cyclus begint in stap 4: de “act”
Met andere woorden, er wordt vastgesteld dat het doel niet gehaald is, maar vergeten dan te beslissen of er aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn om het doel wel te behalen, wat deze aanvullende maatregelen moeten zijn of dat het plan en de doelen eventueel aangepast dienen te worden.
In onze voorbeeldcasus zou je op deze manier dus op 11,8% projectmarge blijven zitten en de gestelde 12% (of mogelijk zelfs meer) zou niet gehaald worden.
Zonde van de tijd, zonde van de energie en zonde van het geld, want op deze manier zal het doel niet behaald worden en zal de organisatie niet optimaal gebruik kunnen maken van deze tool om continue verbetering te implementeren
Hoe kan deze fout in de PDCA-cyclus worden voorkomen?
De oplossing voor deze fout die veel organisaties binnen het MKB maken is eigenlijk heel simpel. Stel je aan het einde van een PDCA-cyclus altijd de vraag:
“Ben ik tevreden zo? Heb ik mijn doel bereikt?
Is het antwoord daarop “ja, ik heb mijn doel bereikt!”, dan kan je deze cyclus af sluiten en zou je een PDCA-cyclus op kunnen starten voor een nieuw doel, dan wel een verscherping van het huidige doel. Met hieraan gekoppeld een nieuw plan en nieuwe doelen.
Is het antwoord daarop “nee, k heb mijn doel niet bereikt!”, dan moet je zorgen voor aanvullende maatregelen, aangepaste doelen en de start van een nieuwe PDCA-cyclus voor hetzelfde doel.
Dus wanneer je elke PDCA-cyclus afsluit met de vraag: “Ben ik tevreden zo? Heb ik bereikt wat ik wilde bereiken?”, weet je zeker dat je een weloverwogen beslissing neemt en voorkom je dat je mogelijk (heel) veel tijd hebt gestoken in het “plan”, de “do” en de “check” zonder dat dat het gewenste resultaat op heeft geleverd en dat ook in de toekomst niet meer zal doen.
Meer weten over de PDCA-cyclus?
Heb je naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen over de PDCA-cyclus, het implementeren hiervan in je organisatie of het goed bijhouden hiervan, neem dan geheel vrijblijvend contact op. Wil je de werking van de PDCA-cyclus nog eens doornemen, lees dan hier verder.
5-stappen certificatiesysteem
Om een organisatie te laten certificering heeft cresco-consultancy een 5-stappen certificatie methode ontwikkeld. Met deze methode is de adviseur van cresco-consultancy in staat het MKB tegen nagenoeg elke gewenste norm te laten certificeren. Lees meer
Contact
Wil je meer weten hoe een ISO 9001 certificeringstraject van cresco-consultancy eruit ziet, neem dan, contact op! Een ervaren adviseur staat je graag en geheel vrijblijvend te woord om de vragen met betrekking tot deze certificering te beantwoorden. contact