Alle ISO 9001 eisen simpel uitgelegd op één A4’tje
ISO 9001. De meeste bekende en misschien ook de meest gevreesde kwaliteitsnorm. En dit laatste is misschien ook wel begrijpelijk wanneer iemand, zonder enige kennis, deze norm voor de eerste keer openslaat. Een boekje van 42 pagina’s met 10 hoofstukken, maar bij welk hoofdstuk begint de ISO 9001 norm nu echt? En om nu te zeggen dat alles in dit boekje duidelijk en in normale mensentaal is beschreven, nou nee. Voor de gemiddelde MKB’er in Nederland zal de ISO 9001 norm moeilijk te lezen, wollig in taalgebruik en niet duidelijk zijn.
Alle ISO 9001 eisen vertaald, zodat iedereen ze begrijpt!
Daarom deze vertaling van alle ISO 9001 eisen op één A4’tje. Want als je eenmaal weet waar het bij de 9001 norm over gaat, valt het allemaal best mee en is het niet zo heel ingewikkeld. Deze vertaling is dus geschreven voor iedereen die wil weten waar de ISO 9001 norm over gaat, maar geen zin of tijd heeft om het gehele boekwerk en alle normeisen te ontcijferen.
Het is alleen niet aan te raden deze vertaling van de ISO 9001 norm als basis te gebruiken, voor het opzetten en onderhouden van een compleet kwaliteitsmanagementsysteem. Ook is het behalen van het ISO 9001 certificaat op basis van deze vertaling geheel voor eigen risico…, maar voor wie daarin toch slaagt: “respect!”.
Wil je weten hoe cresco-consultancy zou kunnen ondersteunen bij het behalen van het 9001 certificaat, lees dan hier verder.
Laten we nu beginnen bij het begin… en dat is niet hoofdstuk 1, maar hoofdstuk 4 van de 9001.
Hoofdstuk 4: “De context van de organisatie”
4.1 We zorgen dat we een goed beeld hebben van belangrijke ontwikkelingen in de wereld en in onze eigen organisatie die van
belang zijn voor onze bedrijfsvoering.
4.2 We zorgen dat we een goed beeld hebben van wat de verschillende betrokken partijen binnen en buiten onze organisatie van ons verwachten. Lees hier en hier verder voor een uitgebreide uitleg van dit artikel.
4.3 We stellen vast op welke werkzaamheden van onze bedrijfsvoering de ISO 9001 eisen van toepassing zijn.
4.4 We hebben een kwaliteitssysteem ingericht en ingevoerd dat voldoet aan de eisen van ISO 9001 en proberen dit steeds verder te verbeteren. En als het nodig is leggen we dat vast of zetten we dit op papier.
Hoofdstuk 5: “Leiderschap” van ISO 9001
5.1 De directie is verantwoordelijk voor, en toont leiderschap voor het gehele kwaliteitssysteem en het voldoen aan de eisen hiervan. Zij zorgt ervoor dat de gehele organisatie dit weet en dat zij op alle vlakken ondersteund wordt om aan de eisen vanuit de ISO 9001 te voldoen.
5.2 De directie zorgt voor duidelijk beleid, maakt dit binnen de organisatie bekend en zorgt voor een regelmatige beoordeling daarvan.
5.3 De directie zorgt ervoor dat iedereen weet wat ze moeten doen, dat iemand verantwoordelijk is voor het beheer van het kwaliteitsmanagementsysteem en dat dit bekend is binnen de organisatie.
Hoofdstuk 6: “Planning”
6.1 We ondernemen actie, op basis van de belangrijke ontwikkelingen (ISO 9001 eis 4.1) en de verwachtingen van betrokkenen (ISO 9001 eis 4.2).
6.2 We stellen voor iedereen meetbare doelen vast, bespreken deze met de medewerkers en meten deze periodiek.
6.3 Als we veranderingen doorvoeren denken we aan de gevolgen, wat we daarvoor nodig hebben, wie dat gaat doorvoeren en of het past binnen ons ISO 9001 kwaliteitssysteem.
Hoofdstuk 7: “Ondersteuning” van ISO 9001
7.1 We zorgen dat al onze middelen (zoals medewerkers, gebouwen, computers, vervoer, werkomgeving, meetmiddelen etc.) beschikbaar en in de juiste staat zijn om te doen wat ze moeten doen.
7.2 We zorgen dat onze medewerkers geschikt zijn voor hun taak of ze worden hiervoor opgeleid.
7.3 We zorgen dat onze medewerkers op de hoogte zijn van het beleid, de belangrijkste doelstellingen en wat hun rol is in het gehele ISO 9001 kwaliteitssysteem. Dit doe je bijvoorbeeld door het verstrekken van een bedrijfsreglement en het houden van functioneringsgesprekken.
7.4 We zorgen voor een goede overlegstructuur, zodat alle medewerkers op de hoogte zijn.
7.5 We leggen zaken vast als dat moet wanneer dat nodig is voor een goede bedrijfsvoering en/of vanuit de ISO 9001 in een kwaliteitshandboek. We zorgen ervoor dat deze documenten actueel zijn en gemakkelijk terug te vinden. Ook zorgen we ervoor dat we de wet- en regelgeving in beeld hebben die van belang is voor onze bedrijfsvoering.
Hoofdstuk 8: “Uitvoering”
8.1 We zorgen ervoor dat de uitvoeringsprocessen goed verlopen. We weten wat we moeten doen. We weten wat ervoor nodig is. We weten waar we aan het eind op moeten letten en we zorgen dat we de gegevens over de uitvoering later ook nog na kunnen kijken.
8.2 We weten wat de klant wil en hoe we daaraan kunnen voldoen. Als er een probleem is praten we daar met de klant over tot we een aanvaardbare oplossing hebben.
8.3 Als we iets nieuws maken zorgen we voor een goed ontwerptraject. We beoordelen alle tekeningen en specificaties op de gestelde eisen. We leveren alleen gecontroleerde en beproefde producten.
8.4 We kopen alleen in bij betrouwbare leveranciers en onderaannemers, we vertellen hen exact wat we willen hebben en we controleren het door hun geleverde.
8.5 Bij de productie en levering controleren we regelmatig of alles nog goed gaat. Alles wordt met zorg behandeld. We willen namelijk niet dat er iets misgaat of kwijtraakt.
8.6 We dragen pas iets over aan de klant als we zeker weten dat het goed is en het bewijs hiervan bewaren we.
8.7 Als iets niet goed gaat, zorgen we dat het hersteld wordt en dat het niet (op)geleverd wordt, behalve wanneer de klant er toch mee akkoord gaat.
Hoofdstuk 9: “Evaluatie van de prestaties”
9.1 We weten welke prestaties we moeten meten, zoals de klanttevredenheid, de kwaliteit van onze producten en/of diensten etc. en we gebruiken deze informatie om de te verbeteren
9.2 We voeren regelmatig interne controles (interne audits) uit om te vast te stellen of we nog steeds aan onze eigen, maar ook de eisen vanuit de ISO 9001 norm voldoen.
9.3 Periodiek beoordeelt de directie alle gemeten prestaties en informatie die het ISO 9001 systeem oplevert en kijkt op basis van deze informatie of er dingen beter kunnen.
Hoofdstuk 10: Verbetering
10.1 We doen er alles aam om te voldoen aan wensen van onze klant en proberen de klanttevredenheid elke keer weer te verhogen.
10.2 Als er iets mis is gegaan, zoeken we de oorzaak op en zorgen voor herstel. We zorgen natuurlijk ook, dat het niet wéér mis gaat.
10.3 We kijken altijd of we op basis van de ons beschikbare informatie kunnen blijven verbeteren. Op deze manier werken we volgens de PDCA-cirkel van Deming aan continue verbetering binnen de eigen organisatie
Dit is, zoals u ziet, in het kort de vertaling van de ISO 9001 norm en zo vertaald valt een ISO 9001 certificering uiteindelijk best wel mee. Niet helemaal gelukt op één A4-tje, maar 1,5 A4-tje klinkt gewoon niet zo lekker…
100% score met behalen elk ISO 9001 certificaat!
Cresco-consultancy heeft tot op heden al haar ISO 9001 certificeringstrajecten met een positief resultaat afgerond. Dat houdt in dat alle 9001 projecten positief zijn afgerond met het gewenste ISO certificaat voor de opdrachtgever. Voor de ervaringen van de opdrachtgevers van cresco-consultancy kan je de referentiepagina bezoeken.
Vragen over ISO 9001 of over een ISO certificeringstraject aan cresco-consultancy?
Heb je naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen, of wil je in het algemeen meer weten over het onderwerp, neem dan geheel vrijblijvend contact op.
5-stappen certificatiesysteem
Om een organisatie te laten certificering heeft cresco-consultancy een 5-stappen certificatie methode ontwikkeld. Met deze methode is de adviseur van cresco-consultancy in staat u tegen nagenoeg elke gewenste norm te laten certificeren.
Contact
Wilt u meer weten hoe een ISO 9001 certificeringstraject van cresco-consultancy eruit ziet, neem dan, contact op! Een ervaren adviseur staat u graag en geheel vrijblijvend te woord om uw vragen met betrekking tot deze certificering te beantwoorden.