Een bedrijfsreglement?
Eigenlijk niets anders dan een reglement waarin je informatie over, en kennis, afspraken en instructies van de eigen organisatie opneemt. En waarvan het belangrijk is dat de medewerkers hiervan op de hoogte zijn.
Wat staat er in een bedrijfsreglement?
Een bedrijfsreglement kent geen vastgestelde vorm. Een bedrijfsreglement heeft geen vaste omvang en inhoud en soms bestaat deze uit 5 pagina’s en soms uit 50 pagina’s. Het bedrijfsreglement wel eens een andere naam hebben, zoals personeelshandboek, personeelsgids of huishoudelijk reglement. Ook het aantal onderwerpen varieert van onderneming tot onderneming, maar een aantal onderwerpen zijn verstandig om hier altijd in op te nemen.
Een bedrijfsreglement kan je in de eerste plaats gebruiken om de eigen bedrijfsregels en algemene afspraken voor werknemers in op te nemen. Bijvoorbeeld afspraken over gedrag, werktijden, vergoeding voor woon-werkverkeer, ziekteverzuim, vakantie, verlof, het gebruik van het internet, het gebruik van de mobiele telefoon en waar en wanneer er bijvoorbeeld gerookt mag worden. Zo weet iedereen wat de afspraken zijn binnen een bedrijf.
In de tweede plaats is het zinvol om ook een aantal andere zaken in een bedrijfsreglement op te nemen. Zo heb je als werkgever een zorgplicht. Deze zorgplicht houdt onder andere in dat je je medewerkers instrueert, zodat zij veilig hun werk kunnen doen. Ook moeten de medewerkers weten hoe zij binnen de organisatie op een noodsituatie moeten reageren. En dien je als organisatie interne beleid te communiceren met betrekking tot agressie, (seksuele) intimidatie en geweld binnen de organisatie. Allemaal verplichte onderdelen die vanuit de wetgever besproken en gecommuniceerd moeten worden met de medewerker.
Waarom in een bedrijfsreglement?
Je kan natuurlijk op losse momenten de interne en wettelijke afspraken bespreken met de medewerkers. Op basis van aparte documenten of mondeling, maar hoe makkelijk en simpel is het om deze zaken allemaal in een bedrijfsreglement op te nemen en dit bij indiensttreding van elke nieuwe medewerker aan hem of haar te overhandigen.
Zo heb je in één keer, aantoonbaar, alles gecommuniceerd en heeft de nieuwe medewerker een mooi naslagwerk om alle interne afspraken en andere zaken op zijn of haar gemak nog eens na te lezen.
Een bedrijfsreglement en certificeringen (VCA, ISO 9001, ISO 14001 etc.)
Naast de eigen bedrijfsregels en algemene afspraken voor werknemers en de wettelijke verplichte onderdelen, is een bedrijfsreglement ook erg praktisch om te gebruiken bij bijvoorbeeld een ISO 9001, ISO 14001, CO2, Safety Culture Ladder of VCA-bedrijfscertificering. Deze verschillende normen eisen dat je bepaalde zaken (aantoonbaar) bespreekt met de medewerkers. Onderdelen die van belang zijn om te bespreken betreffen onder andere:
- Het vgm-, kwaliteits- of milieubeleid van het bedrijf
- De veiligheidsregels en -voorschriften
- De milieu instructies
- Het gebruik Persoonlijke beschermingsmiddelen
- Het melden van onveilige situaties en handelingen
- De handelwijze in geval van (ernstig) letsel; handelwijze in geval van nood
- De LMRA
- De handelwijze bij klachten.
Voor het behalen van deze certificaten is het noodzakelijk dat je deze zaken bespreekt, zodat je aan kan tonen dat je aan de eisen van de norm voldoet. Zo is een eis vanuit de VCA-norm:
“Is het bedrijf voorbereid op
een noodsituatie? “
Met het verstrekken va het bedrijfsreglement kan je aantonen dat je met de medewerkers besproken hebt, hoe zij in noodsituaties moeten handelen. Hiermee kan je dus aantonen dat de medewerker de juiste instructies heeft gekregen omtrent veiligheid, gezondheid en milieu.
Concluderend
Een bedrijfsreglement niet alleen handig om te hebben om de eigen bedrijfsregels in vast te leggen en te communiceren, maar in sommige gevallen zinvol, dan wel noodzakelijk om te voldoen aan de eisen van de wetgever of verschillende certificeringen.
Je laten ondersteunen door een adviseur?
Om een goed bedrijfsreglement op te stellen, zal je de wet, en indien nodig ook de VCA- en ISO 9001 normen goed moeten kennen en zal je tijd erin moeten steken om begrijpen wat er exact gevraagd wordt. Daarnaast zal je deze moeten vertalen naar de verschillende onderdelen van het bedrijfsreglement.
Juist met dit gedeelte kan een adviesbureau, dat deze bedrijfsreglementen al jaren ontwikkelt en invoert, u ondersteunen.
Vragen over het opstellen of aanpassen van een bedrijfsreglement aan cresco-consultancy?
Heb je naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen over het opstellen of aanpassen van een bedrijfsreglement, of wil je in het algemeen meer weten over een certificeringstraject, neem dan geheel vrijblijvend contact op.
5-stappen certificatiesysteem
Om een organisatie te laten certificering heeft cresco-consultancy een 5-stappen certificatie methode ontwikkeld. Met deze methode is de adviseur van cresco-consultancy in staat u tegen nagenoeg elke gewenste norm te laten certificeren.
Contact
Wilt u meer weten hoe een CO2 Prestatieladder certificeringstraject van cresco-consultancy eruit ziet, neem dan, contact op! Een ervaren adviseur staat u graag en geheel vrijblijvend te woord om uw vragen met betrekking tot deze certificering te beantwoorden.